מרדכי גלדמן -שני שירים

ת התמונות צילם מרדכי גלדמן. מומלץ ללחוץ עליהן עם העכבר על מנת לראותן בגודל מלא)

צילום של אידרה

מרתון באידרה
(1)

בִּנְקֻדַּת הַזִּנּוּק לְיַד אֶקְדָּח

צְעִירִים חֲטוּבֵי שׁוֹקָיִם

מְחַמְּמִים אֶת שְׁרִירֵיהֶם

 וּכְשֶׁהַקַּרְיָן גּוֹזֵר שְׁתִיקָה

עַל הָרוֹקִיסְטִים וְעַל הַמַּשְׁרוֹקִיּוֹת

וּמַנְחֶה אֶת תְּאוּצַת הָרָצִים

אֲנִי שׁוֹמֵעַ בִּיוָנִית שֶׁבְּפִיו

כְּהָלוּצִינַצְיָה מִמַּחְסְנֵי זִכָּרוֹן

אֶת קוֹלוֹ שֶׁל אוֹדִיסֵאוּס אֶלִיטִיס

הַקּוֹרֵא מֵאַקְסְיוֹן אַסְטִי

אֶת שְׁמוֹת הָאִיִּים הַיְּוָנִיּים

כְּקָטָלוֹג שֶׁל אֲהוּבוֹת

וְאָהַבְתִּי לְיָוָן נֵעוֹרָה וַתִגְאֶה

כְּגַל שֶׁל מַנְגִּינוֹת כִּסּוּפִים

הַנִּשְׁמָע בְּכָל הָאִיִּים

לֹא רָץ – רוֹקֵד בְּעַנְנֵי גֶּשֶׁם

צילום של אידרה 2

  מרתון באידרה

(2)

חֲגִיגָה בַּאֲוִיר הָאָפֹר

דִּי גֵ'י מְשַׁסֶּה בָּנוּ מוּזִיקָה

וּלְכֻלָּם מַשְׁרוֹקִיּוֹת אֲדֻמּוֹת

לְסַדְרָנִיּוֹת, לְסַדְרָנִים, לְכָל מֶלְצַר

מָה יְוָנִי מִמָּרָתוֹן, מְפַסֵּל

נַעַר,  טְרָגֶדְיָה, אוֹ פִּלְפּוּל סוֹפִיסְטִי?

וְהֵם שׁוֹרְקִים כִּשְׁרַקְרַקִים מְשֻׁגָּעִים

כְּשׁוֹפְטֵי כַּדּוּרֶגֶל שֶׁל כַּרְטִיס צָהֹב

אַךְ כְּשֶׁמַּגִּיעִים הָרָצִים סְחוּטִים

וּמְעוֹדְדִים מְחִיאוֹת כַּפַּיִם

מַמָּשׁ אָז כְּמִין אֶפִּיפַנְיָה

אֲנִי מֵרִיחַ

אֶת הַחֲמוֹרִים הַכְּבוּלִים בַּנָּמֵל

לְאֶפֶס תְּנוּעָה

וְלִרְצוֹן אֲדוֹנָם הָרָם

מַמְתִּינִים עֲגוּמֵי עֵינַיִם

קָטָטוֹנִים כְּאַרְנָבִים מְהֻפְּנָטִים

לְסִבְלוֹת הַסַּבָּלוּת

לְבַסּוֹף נְעָרוֹת בְּאָדֹם

נוֹשְׂאוֹת בִּידֵיהֶן הָמוֹן מֵדַלְיוֹת

הַמְּקַשְׁקְשׁוֹת כְּקַסְטַנְיֵטוֹת פַּח –

תְּשׁוּרָה לְכָל הָרָצִים

וְגַם לִּי הָרָץ בַּחֲלוֹמוֹת

חמור אידרה 1

את שני שיריו של גלדמן אפשר לאפיין בדרכים שונות. אלה הם שירי התבוננות בנוף-תרבות אחר, בארץ זרה. אך כיצד ניתן לאפיין את התרבות הנגלית? האם היא אירופאית, מערבית? האם יוון של ימינו היא שער מזרחי לאירופה, אולי שער אירופאי למזרח? והאם המשורר, באמצעות שיריו, מתכוון למקמה באיזה מרחב תרבותי מוגדר? והקורא או הפרשן – ספק אם שומה עליו לעשות זאת (אם בכלל יש ביכולתו לגשת אל השירים מזווית מבט של "מומחה" לתרבותה של יוון). כך או כך, המבקר בה אינו יכול שלא להתרשם, כי היא אינה דומה למערב אירופה, או למזרח אירופה (הסלאבית). שיש בה גם ים תיכוניות ואף ניחוח מזרח תיכוני, שלא לחינם היא מהווה מקור משיכה לתושבי האזור שלנו. לכאורה יוון עודה נושאת על כתפיה איזה "הוד קדומים", בהיותה "ערש תרבות" המערב. אך יוון של ימינו אינה יוון ההלנית, הקלאסית, גם לא ההלניסטית, זו שידעה לראשונה למזג תרבות מזרח עם מערב. ועדיין יש בה מכל וכל ומשום כך גם שני השירים רוויים באווירה אקזוטית וקוסמופוליטית (או רב תרבותית), בו זמנית, המומחשת בתיאורי חגיגה שהיא חילונית מחד, ובעלת ניחוחות דתיים פולחניים, פגניים ונוצריים, מאידך. כאן ראוי לתת את הדעת למאפיין נוסף של השירים: אלה אינם שירי התבוננות אובייקטיבית, חסרת רגש, "מהצד".  אלא נקל לזהות בהם כמיהה וגעגוע, משיכה רגשית ואף פיסית אל מה שיש לה "להציע": החל מהשפה היוונית עצמה, שאמנם מפיו של קריין בתחרות ספורט היא יכולה להישמע ריקה ונבובה, אך המשורר שומע ומחלץ מתוכה את תרומתה התרבותית האמיתית, את מה שאהוב עליו כנראה מכל: שירת אודיסאוס אליטיס. והוא מעיד על עצמו כי זהו ה"קול" התרבותי המעיר את אהבתו ליוון עד שהיא גואה "כְּגַל שֶׁל מַנְגִּינוֹת כִּסּוּפִים". אך לכך קדמה  "נקודת זינוק", המתארת "צְעִירִים חֲטוּבֵי שׁוֹקָיִם". ואנו נחשפים לכמיהת המשורר לתרבות הגוף, לאתלטיות המזכירה את תרבות יוון הקדומה, זו שהעריצה את האתלטיקה והמציאה את האולימפיאדה. מכאן נרמזת גם כמיהה וגעגוע, וייתכן גם משיכה חושנית-ארוטית, לנעורים, יופיים וכוחם הפיסי. יסוד זה שב וחוזר גם בשיר השני,  בעיקר ב"חלום הריצה" המסיים את השיר. לצד זאת יש בשירים תיאורי נוכחותה של תרבות עכשווית-מערבית, אך זוהי תרבות קלה, אולי פחות ראויה בעיני המשורר, המובאת בדמות הרוקיסטים בשיר הראשון (ה"מושתקים" בידי הקריין לטובת המרתון, ולטובת "ערכי" יוון הקלאסית?)  ודמות ה"דִּי גֵ'י" ה"מְשַׁסֶּה בָּנוּ מוּזִיקָה" בשיר השני, שבו יש לצד החושניות גם רמזים להתפכחות מאשליית האידיליה והחגיגה הספורטיבית, הניכרת לא רק ביחס למוסיקה הקלה, המערבית, אלא גם בתיאור החמורים הכבולים, נכאי הרוח, ואף בתיאור "המון המדליות" שקולן " כְּקַסְטַנְיֵטוֹת פַּח".

תגובות

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s