כרמית אופק

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי דּוֹמִים לַאֲסוֹנוֹת קְטַנִּים

הֵם כְּמוֹ שֻׁמַּן טְרַנְס בַּמְּעִי הַדַּק

אוֹ עַכְבָּר נוֹיְרוֹטִי בִּמְכוֹן מֶחְקָר.

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי שׁוֹתְקִים

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי מִתְנַדְנְדִים

מֵאַרְבָּעִים וְתִשְׁעָה גְּוָנִים שֶׁל אָפֹר

לַחֲמִישִּׁים גְּוָנִים שֶׁל שָׁחֹר מִשְּׁחוֹר.

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי שׁוֹלְחִים הוֹדָעוֹת

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי שׁוֹלְחִים נְאָצוֹת.

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי כִּבְדֵי מִשְׁקָל

הֵם כְּמוֹ בּוֹטוֹקְס יָקָר

בָּאֲרוּחָה שֶׁל חַג.

הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי מִתְקַשְּׁרִים בְּשַׁבָּת

הֵם רוֹצִים דֵּיְט שֶׁיְּמַלֵּא לָהֶם אֶת הֶחָלָל.

הומור הוא לעתים שכבת איפור קלילה תחתיה מסתתרת במלוא כובדה תחושת כאב,  אכזבה, כישלון ואף ריקנות. במקרה זה ההומור מתאר כישלון ב"יחסים" עם גברים ומתבסס על תיאור נלעג של הגברים. יתר על כן הם אינם ראויים להופיע בשיר כישויות אנושיות. הם "דייטים", המואנשים בשלל תכונות בלתי מחמיאות בעליל. אך הלעג לדייט-הגבר מלווה גם בהומור ולעג עצמי, והרי אלה הם "הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי". מה אם כן אומרת הבחירה בדייטים אלה על הדוברת? ראשית שהם כלל אינם נחוצים, כי "הֵם כְּמוֹ שֻׁמַּן טְרַנְס בַּמְּעִי הַדַּק", חסרי תכלית ותועלת לחייה ולנשמתה, כשם ששומן הטראנס אינו מועיל לגוף. ושנית הם כמו "עַכְבָּר נוֹיְרוֹטִי בִּמְכוֹן מֶחְקָר". אך אם זהו טיבעו של הדייט-הגבר, מדוע היא חוזרת ונקלעת לתוך כישלון צפוי וחתום מראש? בהקשר זה ראוי לציין כי המילה דייטים חוזרת שבע פעמים בשיר, ואיננו יודעים אם הדבר מקרי או שמא ביקשה המשוררת לרמוז במספר המסמל מחזוריות (כשבעה ימים בשבוע) כדי להצביע על מעגל סגור ללא מוצא של "יחסיה". וכך, במשתמע הקשר עם גברים מסתיים קרוב לוודאי כבר בדייט הראשון, ומכל מקום אין אחריו המשכיות והתפתחות ואין מדובר במערכות יחסים, כשם שהמילה "דייטים" אינה מקבילה ל"יחסים", אלא "יציאות", בילוי בחוץ, ללא אינטימיות. ולכל היותר מסתיימת ב"סטוּץ".

אמנם תחושת הכישלון מלווה ברמז ליחסים מיניים, הנסמך על הביטוי "ארבעים ותשעה גוונים של אפור" – שהוא מעין פארודיה על שם הסרט "חמישים גוונים של אפור" העוסק ביחסים אלה. אך אם אמנם אנו נרמזים על קיום יחסי מין, הרי שהם בבחינת כישלונות "שחורים משחור". אפשר שהדוברת, הנוקטת באירוניה מרה, מתכוונת לומר את ההפך הגמור – שאין היא מצליחה להגיע אפילו ליחסים מיניים חד פעמיים, שלא לומר להפיק מהם הנאה ואושר, שהרי אינה מגיעה לחמישים גוונים, כי "הַדֵּיְטִים.. מִתְנַדְנְדִים מֵאַרְבָּעִים וְתִשְׁעָה גְּוָנִים שֶׁל אָפֹר לַחֲמִישִּׁים גְּוָנִים שֶׁל שָׁחֹר מִשְּׁחוֹר".

השיר אמנם פותח בתיאור הדייטים כאסונות קטנים, חסרי חשיבות. לא מדובר כאן בטרגדיה איומה, שמלכתחילה הם שותקים, מתנדנדים, אך הם בעלי גוונים של שחור, וכמה גוונים יש לשחור?  50 סוגים של כשלונות יש ל"יחסים"? או 50 סוגים נוראיים של דייטים/גברים היא פגשה. והשיר ממשיך ומספר עליהם – על ההודעות ששולחים ה"דייטים" כש"נגמר",  על הנאצות שהדוברת ספגה מן הסתם כי החליטה שלא להיפגש עמם שוב. וכך הופכים האסונות הקטנים ל"הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי כִּבְדֵי מִשְׁקָל", גם תרתי משמע (קרי גברים שמנים). במלים אחרות, דייט שהתחיל קליל, כמו אסון קטן, הופך לאסון כבד, מלווה באלימות מילולית המביאה את הדוברת לאמירה – למסקנה הברורה זה מכבר –   שהדייטים, הגברים, הם דוחים, בין אם פיזית (כבדי משקל) ובין אם באישיותם: נפוחים, מזויפים וצבועים "כְּמוֹ בּוֹטוֹקְס יָקָר בָּאֲרוּחָה שֶׁל חַג".

ואז מגיע הקלימקס בשיר – הדייטים חלולים וריקים. הם מחפשים כיצד למלא את החלל של חייהם. אך הסיום הזה מרמז גם על אומללות ובדידות, ששיאה בתחושת הריקנות ביום שבת, יום בו מבקש הרווק/גרוש/אלמן לצאת לבילוי, מחשש שיישאר לבדו עם תחושת ריקנותו בבית (ואולי במקרה הם מקווים שהדייט יוביל למערכת יחסים משמעותית):

"הַדֵּיְטִים שֶׁלִּי מִתְקַשְּׁרִים בְּשַׁבָּת

הֵם רוֹצִים דֵּיְט שֶׁיְּמַלֵּא לָהֶם אֶת הֶחָלָל".

הקריאה של השיר יוצרת תחושה של מועקה, הגם שהיא מתרככת מעט באמצעות ההומור הלעג והאירוניה, המופנים כלפי הגברים. אך המועקה אינה רק של הקורא, היא של הדוברת, הלועגת לעצמה, שהרי בסופו של דבר היא שותפה פעילה של אותם "דייטים", היא זו שנענית להם, או  הביאה אותם על עצמה, ואחר כך עליה להפטר מהם, ובתוך כך עלולה לספוג נאצות, דייטים חסרי טעם, שאינם מביאים מזור לבדידות. והמועקה גוברת כשמחלחלת ההבנה כי השיר מתאר התנהגות, נורמה, שאין הדוברת יכולה להינתק ממנה והיא תמשיך ותמשיך.

אוּלַי

סָבְתָא מִגִּבְעָתַיִם

פַּעַם אָמְרָה

בְּמִבְטָא אֲרָמִי

שֶׁמְּצַלְצֵל כְּמוֹ בְּרָכָה,

שֶׁיֵּשׁ נָשִׂים מְשֻׁנּוֹת

שֶׁאוֹהֲבוֹת לְהָעִיר הֶעָרוֹת.

וּכְשֶׁהָיִיתִי סְטוּדֶנְטִית

אָמְרָה לִי מִישֶׁהִי

בַּסַּפְסָל לְיַד

אוּלַי תַּאֲרִיכִי שֵׂעָר?

וּבַצָּבָא

אַחַת הַקְּצִינוֹת אָמְרָה

בֵּין טַקִילָה אַחַת לִשְׁנִיָּה

תַּחְלִיקִי אוֹתוֹ

זֶה יַחְמִיא לָךְ נוֹרָא.

וַחֲבֵרָה פַּקִיסְטָנִית

כְּשֶׁבְּלוֹנְדוֹן גַּרְתִּי

כְּשֶׁיָּצָאנוּ מֵהַמִּסְגָּד

כִּי הִתְפַּלְּלָה לְאַלְלַה

אָמְרָה

צִבְעִי לְחוּם בָּהִיר

זֶה יָאִיר לָךְ אֶת הַפָּנִים.

וּבַחֲדַר הַמּוֹרִים,

קוֹלֵגָה, סְטַיְל שְׁנוֹת הַתִּשְׁעִים

שֶׁמַּלְבּוּשֶׁיהָ מְלֵאִים נַצְנַצִים

אָמְרָה

גַּם אָמְרָה

אַתְּ יָפָה

אֲבָל

עִפָּרוֹן שָׁחֹר בָּעַיִן

לֹא מַחְמִיא לָךְ בִּכְלָל

וְהַגַּבּוֹת שֶׁלְּךָ עָבוֹת

לְדָקֵק לָךְ?

נִשְׁבַּעָתָּ לָךְ בְּאֱלוֹהִים

יֵשׁ לִי יְדֵי זָהָב.

וְאָסַפְתִּי אֶת כָּל הַהֶעָרוֹת,

אֶת כֻּלָּן.

וְזָרַקְתִּי אוֹתָן לַחָצֵר הָאֲחוֹרִית

שֶׁל הַלֵּב שֶׁלִּי הַקָּטָן.

וּבִדְמָמָה צָעַקְתִּי

שֶׁאֲנִי לֹא רוֹצָה

לִהְיוֹת מוּאֶרֶת אוֹ בְּהִירָה

אוּלַי וְאוּלַי וְאוּלַי

וְאוּלַי,

תַּנִּיחוּ לְאִשָּׁה לִהְיוֹת שְׁחוֹרָה?

הַבְּקָרִים בְּרַמְלָה

הַבְּקָרִים שֶׁלִּי בְּרַמְלָה

מְעֻרְבָּבִים בַּעֲרָבִית

בּוּכָרִית וְרוּסִית.

עִם מוֹנִית צְהֻבָּה

בְּשִׁיפּוּלֵי הַמִּדְרָכָה

אַשְׁפָּה יְתוֹמָה

וּגְבֶרֶת זְקֵנָה.

וְרֵיחַ הַסַּבִּיח בַּבֹּקֶר הִזְכִּיר לִי,

שֶׁאֲנִי לֹא שׁוֹנָה

מֵאותָה הַיַּלְדָּה עִם הַמְּעִיל הַיָּשָׁן

וְהַמַּפְתֵּחַ עַל הַצַּוָּאר.

וְהַהוּא שֶׁחוֹצֶה אֶת הַכְּבִישׁ לְבַד

זוֹ אֲנִי בַּדֶּרֶךְ לַגַּן

בּוֹכָה וְרוֹדֶפֶת אַחֲרֵי אִמָּא

כְּשֶׁכְּבָר הָלְכָה לָעֲבוֹדָה.

2 מחשבות על “כרמית אופק

  1. שלום זו אשתו של יצחק חפוטה (חופי). גם אני כותבת שירה, אבל דתית כי אנחנו שומרי שבת ומצוות.
    אנשים מעירים הערות לפעמים כי הם רוצים בטובתך. אנחנו מרגישים שאנשים מנסים להקטין אותנו אבל אף אחד לא יכול לקחת ממך את נפשך או את מי שאת. באת לעולם למלא שליחותך. שהמסע שלך יהיה מואר ומבורך ושתשיגי את השמחה המיוחלת.

    אהבתי

  2. היי, נראה לי שלקחת את השירים יותר מידי ברצינות….. 🙂
    אבל תודות 🙂 אקרא את שירתך בשמחה. מכרמית.

    אהבתי

תגובות

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s